Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Overgange

Overgange
Fra hjemmet til vuggestuen

Vi laver en individuelt indkøring, som er planlagt i samarbejde med forældrene. Det er altid med fokus på barnets behov.
Derfor holder vi også opstartssamtaler med forældrene, hvor vi gennemgår den første tid og planlægger indkøringen sammen. 

Fra dagplejen til børnehaven
Når vi får dagplejebørn til børnehaven, har vi altid en velkommensamtale med forældrene, hvor vi gennemgår barnets start i børnehaven. Vi planlægger indkøringen sammen ud fra barnets behov. 
Dagplejeren kommer gerne på besøg med børnegruppen, så barnet kan blive mere trygt ved overgangen. 
Du kan læse mere om Dagplejen i Område Midt, ved at klikke på dette link. 

Fra vuggestuen til børnehaven
Den sidste måned man går i vuggestuen, så er der tæt samarbejde med børnehaven. Og vuggestuens pædagoger går med vuggestue børnene for at indkøre dem godt og trygt i børnehaven. Vi holder også overgangs samtale til børnehaven med forældrene. 

Fra børnehave til skole
Børnehuset har et formaliseret samarbejde med den lokale folkeskole. Der er udarbejdet årsplan for samarbejdet. 
De kommende skolebørn besøger skolen hver tirsdag og låner gymnastiksalen til motorisk leg. 
Der afholdes aktivitetsdag for kommende skolebørn og indskolingen. 

Kommende skolebørn prøver at gå i skole en dag, sammen med pædagogerne, og der er besøgsdag i SFO. 
Pædagoger og skolens personale afholder overleveringsmøde, hvor der informeres om eventuelle særlige behov det vil være godt at tage hensyn til. 
Børnehaveklasselæren kommer på besøg i børnehaven og er sammen med børnene en formiddag i deres læringsgruppe. 

Årshjul for førskolesamarbejde mellem Snertinge Børnehus og Firhøjskolen
Marts

  • Den gode skolestart – dialogmøde om den gode overgang mellem børnehave og skole. Mødet afholdes på skolen hvor skoleleder, børnehaveklasseleder og børnehave deltager.
  • Brev til elever, der er indskrevet på Firhøjskolen.


April

  • Børnehaveklasselære kommer i børnehaven og deltager en formiddag sammen med børn og pædagoger
  • Aktivitetsdag på skolen for kommende og nuværende børnehaveklasseelever


Maj

  • Kommende skolebørn prøver at gå i skole. Pædagogerne fra børnehaven følger børnene og deltager i dagen.
  • 1. Førskolearrangement for forældre og børn.


Juni

  • 2. Førskolearrangement for forældre og børn.
  • Overleveringsmøde mellem skole og børnehave 
  • Børnehaven overlevere relevante informationer vedr. kommende skolebørn. Ved behov deltager psykolog og logopæd
  • Besøgsdag for kommende skolebørn i SFO. Børnehaven følger børnene og deltage i dagen 
  • Årshjul planlægges


September

  • Børnehaveklassen besøger børnehaven

 

Du kan læse følgende i vores dokumenter:

  • Skoleparatheds kompetencer
  • Mål og principper for den gode overgang
Dokumenter

Skoleparatheds kompetencer.pdf

Shape Created with Sketch.